Пн - Пт з 07:00 до 19:00
29000, Україна, м. Хмельницький, вул. Козацька, 54/2 Черга в ХЗДО №1
Підвищуємо інформаційно-комунікативну компетентність педагогів
про методичну роботу ХДНЗ №1 «Капітошка»
2020/2021р
2020-2021навчальний рік був особливий для дошкільної ланки освіти, оскільки у ньому вийшло ряд нових, та оновлених законодавчих документів, які внесли суттєві зміни в організацію та провадження діяльності закладу дошкільної освіти, зокрема це:
Концепція розвитку дошкільної освіти;
Оновлений БКДО, Методичні рекомендації до його впровадження;
Положення про заклад дошкільної освіти;
Методичні рекомендації щодо забезпечення внутрішньої системи якості дошкільної освіти,
Відтак, зміст методичної роботи в ХДНЗ №1 «Капітошка» був переорієнтований на вивчення педагогами перелічених вище документів та перехід до організації роботи у їх правове поле . Поруч з тим методичною службою в основному, був витриманий алгоритм роботи направлений на виконання основних напрямів роботи визначених річним планом, а саме
1.Забезпечення організації та якості сучасного освітнього процесу в умовах адаптивного карантину, спричиненого поширенням коронавірусної хвороби.
2.Створення умов умов для підвищення якості формування математичної компетенції дитини дошкільного віку, як базису системного розвитку особистості шляхом використання інноваційних підходів до організації математичної діяльності.
Реалізувались ці завдання через різні форми роботи: педагогічні ради, семінари -воркшопи, практикуми, тренінги, майстер –класи, колективні перегляди, участь у науково – практичних конференції та семінарі ХГПА, ХОІППО консультації, виставки-презентації, співпраця педагогів ХГПА (гостьова лекція ). Моніторингове дослідження їх продуктивності засвідчило, що найбільш продуктивними з них були:
– майстер –клас Математика у вимірі інновацій
– практикуми:
– Екологічний проект :Розумне довкілля навчає дітей сортуванню сміття,
Консультації:
Ігри та вправи для забезпечення дистанції у дитячому колективі
Педагогічна діагностика фізичного розвитку і здоров’я дітей.
Про актуальне. Підвищуємо кваліфікацію щодо запобігання та профілактиці проявам насильства, боулінгу (цькування)
Співпраця закладу дошкільної освіти та сім ї: нові формати роботи.
Як результат вихователі, спеціалісти підвищили свою професійну компетентність з зазначених вище питань, а саме :
-оволодіння практичними підходами до організації освітнього процесу в умовах адаптивного карантину спричиненого коронавірусною інфекцією, забезпечивши комплексний підхід до формування у дошкільнят першооснов поінформованості про ковід -19, як вірусну інфекцію, правила поведінки щодо попередження хвороби через різні форми організованої та самостійної діяльності дошкільнят, вийшли на новий рівень співпраці з батьками у форматі цифрових комунікаційних, медійних технологій;
-використання інноваційних технологій логіко – математичного спрямування (паличок Кюїзенера, варіативної програми «Інтелектуальна мозаїка», кубика Блума) для підвищення якості освітнього процесу відповідно потреб дітей. Мали змогу ознайомитись з досвідом роботи колег під час колективного перегляду у старшій групі№5, вихователь І.Наружна, середній групі №7, вихователь Т.Холодюк. На особливу увагу у аналізі цього напряму роботи заслуговує презентація розвивально – ігрових посібників сенсорного, дослідницького, логічного характеру, які були успішно адаптовані у практиці роботи з дітьми, були представлені на педагогічній раді, та рекомендовані її рішенням до узагальнення та поширення серед педагогів закладу.
Окремим продуктивним здобутком методичної роботи є напрацювання вихователів І.Мазурової, О.Скакун за темою Використання асоціативних карт у лего – конструюванні дітей старшого дошкільного віку, які були представлені на Фестивалі інноваційних освітніх ідей м. Хмельницького 2020р, на науково – практичній конференції ХОІППО, у збірнику наукових праць ХГПА за темою Впровадження сучасних технологій в процесі забезпечення якісної підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти, Хмельницький 2021р, та подані на обласну постійно діючу виставку педагогічних ідей Освіта Хмельниччини на шляхах реформування. В основі роботи – поєднання декількох інноваційних підходів до занять з конструювання з LEGO-конструктором, як засобу творчої гри, та асоціативних карток, як засобу візуалізації інформації та формування цілісної картини світу. Як висновок, за результатами спостережень впровадження у практику роботи з дошкільниками використання асоціативних карток у LEGO- конструюванні можна вказати на наступне:
– підвищено рівень забезпечення інтегрованого та діяльнісного підходів до освітнього процесу;
– простежується активізація у дітей таких пізнавальних процесів у дітей як: увага, пам’ять, мислення, уява, мовлення, розвиток творчості
– формується цілісний світогляд про навколишній світ через вміння встановлювати взаємозв’язки між об’єктами та явищами довкілля.
Усвідомленою та цілеспрямованою у цьому навчальному році була діяльність педагогів на підвищення кваліфікації та становлення професійної майстерності за власною освітньою траєкторією Кожним педагогом, на міжатестаційний період складено орієнтовний план підвищення кваліфікації, де вони визначилися з напрямами та кількістю годин, що забезпечує виконання Постанови Кабінету міністрів України від21.08.2019р, №800, «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково педагогічних працівників). У позитиві слід відмітити 100 % участь педагогів у питанні підвищення кваліфікації, через участь у вебінарах, семінарах, курсах, які проводилися різними суб’єктами підвищення кваліфікації. Найзатребуванішою тематикою, яку обрали педагоги були: інноваційні підходи до формування мовленнєвої, логіко-математичної компетентності дошкільників, опанування медіа грамотністю та цифровими технологіями, реалізація інклюзивної освіти.
Отримано перші успіхи цієї роботи, це призове місце вихователя О.Ференчук у конкурсі «Вихователь творчий я – креатив моє друге ім’я, за відео розробку- заняття Годииникова наука для Равлика та Стоніжки, відзначення дипломом вихователя С Василюк, за проведене заняття – доброти; проведені практичні уроки для батьків майбутніх першокласників, батьківські збори по темі безпеки життєдіяльності на платформі тощо.
За звітний період творчою групою педагогів велася організаційно робота по темі національно –патріотичного виховання дітей дошкільного віку. Це підготовка та проведення флешмобів до вшанування Дня українського козацтва, 150 річчя Л.Українки, до Міжнародного дня сім ї, екологічних акцій Традиція ДНЗ «Капітошка» -дарувати підтримку і піклування тим, хто їх потребує найбільш (акція збору кормів для притулку тварин) Екологічна акція прикрасимо наш дитсадок бузковою алеєю, Варто відзначити зворотну активність дітей та батьків у проведених проведені заходах.
Забезпечити діяльнісний підхід до формування мистецько-творчої компетентності дошкільників, як здатності дитини практично реалізовувати свій художньо-естетичний потенціал на основі розвиненого емоційно-чуттєвого ставлення до мистецтва – одне з основних завдань річного плану роботи закладу.
Базовою складовою реалізації зазначеного завдання є робота з педагогами у інтерактивному форматі.
Методичні рекомендації
щодо організації умов та методики проведення мовленнєвих занять з дітьми дошкільного віку
Мовленнєві заняття мають свою специфіку. Основна їх мета — навчання мови, розвиток мовлення й мовленнєве виховання кожної конкретної дитини. Тому важливо створювати на занятті такі умови, які стимулюватимуть максимальну мовленнєву активність кожної дитини. Цього можна досягти, дотримуючись таких умов:
– мовленнєва спрямованість заняття (заняття спрямовані не на пізнавальний, а на мовленнєвий розвиток дитини: розвиток зв’язного мовлення, збагачення лексики, оволодіння звуковою культурою мови, граматичними нормами, тому на цих заняттях не повідомляють нових знань про навколишнє);
– знання педагогом змісту розділу Мовлення дитини тої програми,за якою працює група.
– розумне співвідношення між мовленнєвою активністю вихователя і дітей, яка виявляється в розумовій діяльності останніх — неприпустимо, щоб дорослий говорив більшу частину заняття. Для забезпечення мовленнєвої активності дітей необхідно: формулювати запитання так, щоб спонукати вихованців до відповіді; адресувати їх усім дітям, а вже потім викликати когось одного відповідати; запитувати почергово; для того, щоб отримати від дитини розгорнуту відповідь, ставити відповідні запитання, наприклад: «Як ви вважаєте?», «Чому?», «Навіщо?», «Мені здається…», «Як я про це здогадалась.?»;
– використовувати завдання творчого спрямування.
– не звертатися весь час до одних і тих же дітей; залучати дітей до активного слухання мовця, наприклад: «Чи про все розповів…?», «Що вам сподобалося у розповіді…?»;
– зрозуміло і чітко ставити перед дітьми завдання, давати конкретні вказівки, наприклад: «А зараз будемо розповідати про …». «Сьогодні будемо переказувати так: один буде починати, а інший — продовжувати, тому слухайте уважно один одного»; «Ви послухали історію, яка трапилася зі мною, а тепер пригадайте, які цікаві пригоди траплялися у вашому житті, і розкажіть нам про них»;
– забезпечення оптимальної інтенсивності мовленнєвого навантаження дітей — надто прості завдання знижують інтерес дітей, послаблюють готовність до подолання труднощів;
– здійснення індивідуально-диференційованого підходу — уміння педагога бачити в колективі кожну конкретну дитину і враховувати її індивідуальні особливості, у тому числі й статеві (як хлопчика, як дівчинки), пристосовуватися до них (слід знати, як поставити дитині завдання, скільки часу виділити на його розв’язання, як забезпечити розумну допомогу, оцінити результат і докладені зусилля; під час спілкування важливо так розмістити дітей, щоб вони могли бачити одне одного та вихователя — без «контакту очей» неможливо формувати вміння слухати товариша, розуміти мовця, тобто виховувати в дошкільників культуру мовлення);
– уміння педагога бачити особисті досягнення дитини, а не порівнювати її з іншими дітьми;
– збалансоване використання наочного матеріалу з іншими засобами навчання (слід пам’ятати, що наочність може як стимулювати мовлення, так і гальмувати мовленнєву активність, відволікати дитину від виконання завдання — все залежить від того, коли і як її використовують; саме тому наочність демонструється в той час, коли вона потрібна для виконання певного завдання, після його завершення наочність ховають).
Крім означених вище в усіх вікових групах, проводять також інтегровані заняття, де поєднуються кілька напрямів діяльності дітей, та комбіновані заняття з метою закріплення набутих дітьми знань, мовленнєвих умінь та навичок.
На сучасному етапі одним із провідних принципів дидактики виступає принцип інтеграції, котрий у дошкільній освіті реалізується через інтегроване заняття. Ключовим моментом такого заняття є тема, якій підпорядковані кілька напрямів діяльності, що використовуються на занятті (з математики, зображувальної діяльності, мовленнєвого розвитку та ін.). Залежно від того, завдання якого розділу Програми домінують, інтегровані заняття можуть бути різні: з музики, ознайомлення з навколишнім середовищем, образотворчого мистецтва тощо. До планування інтегрованих занять слід підходити помірковано, їх рекомендовано проводити з метою закріплення мовленнєвих умінь та навичок дітей, виконання розумових завдань на основі матеріалу із різних розділів Програми. Тобто на інтегрованому занятті не подається новий мовленнєвий матеріал. Тому ці заняття рекомендуємо проводити у визначений час, орієнтовно один раз на квартал.
На відміну від інтегрованого заняття комбіноване складається з окремих частин, що не пов’язані між собою і мають свої програмові завдання з одного чи різних підрозділів Програми. Наприклад, можна комбінувати завдання з ознайомлення дітей із довкіллям, фізичної культури, образотворчої діяльності, художньої літератури тощо із завданнями з навчання мови й розвитку мовлення. Такі заняття можна планувати вже з дітьми третього року життя. На комбінованих заняттях зміна різних напрямів діяльності сприяє підтримці інтересу до навчального матеріалу, активізує пізнавальні процеси, активне мовлення дітей.
ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ
ХМЕЛЬНИЦЬКОГО ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ №1 «КАПІТОШКА» ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
на 2020 -2021 навчальний рік та оздоровчий період
На виконання законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», оновленого Базового компонента дошкільної освіти, Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, затвердженої наказом МОН України від 16.06.2015р №64, Положення про дошкільний навчальний заклад, нового Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів (затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016, № 234), Постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (із змінами), наказу МОН від 16.03.2020 за № 406 «Про організаційні заходи для запобігання поширенню коронавірусу СОVID-19» інших нормативно-правових актів у галузі освіти, керуючись Листом МОН України від 10.08.2021р.№1/9 -496 «Щодо окремих питань діяльності закладів дошкільної освіти у 2021/2022 навчальному році», та проаналізувавши діяльність ХЗДО №1 «Капітошка» Хмельницької міської ради Хмельницької області за 2020 -2021 навчальний рік визначено такі основні напрями роботи: